19/06/2011

BENGKEL PHOTOSHOP


17.06.2011 / JUMAAT / 2.30-5.00 PTG

Briged Bestari SMK Ampang Pecah (Bestari) telah menjalankan satu bengkel kemahiran Photoshop. Bengkel ini telah diadakan pada 17hb Jun 2011 bersamaan hari Jumaat bermula 2:30 petang hingga 5:00 petang.
Melalui bengkel ini, banyak input yang diperoleh semua ahli briged bestari walaupun masa yang ada adalah singkat. Semua ahli briged bestari telah didedahkan tentang asas-asas Photoshop dan kegunaannya. Banyak perkara yang telah dipelajari seperti berikut :

1. Cara hendak buang background putih lencana sekolah. Selalunya, lencana sekolah berformat JPEC digunakan untuk diletakkan di brosure atau banner2. Akan tetapi, ia akan kelihatan buruk jika background putih yang ada di lencana itu tidak ‘masuk’ dengan banner yang kita hendak buat. Jadi jalan penyelesaiannya ialah dengan membuang atau ‘cut’ bahagian background yang tidak diperlukan. Dalam bengkel photoshop ini, ahli-ahli briged bestari diajar untuk menjadikan lencaca tersebut transparent.

2. Cara menukarkan huruf 2D menjadi huruf berdimensi 3D. Pembelajaran tentang aspek ini amat menyeronokkan dan ahli-ahli telah mendapat suatu pengetahuan yang amat berguna untuk diguna pakai dalam semua jenis projek.


3. Menukarkan pemandangan yang cerah disinari sang suria kepada satu pemandangan yang kelihatan seperti didatangi hujan. Aspek ini amat mengujakan bagi ahli yang tidak pernah menggunakan Photoshop. =D

4. Memindahkan gambar daripada atu kawasan kepada satu kawasan yang lain. Dalam aspek ini, ia banyak menggunakan kreati viti ahli-ahli.

Bengkel seperti ini memberi banyak manfaat kepada ahli-ahli briged bestari. Kami dapat meningkatkan kemahiran dalam bidang Photoshop. Kini, kami tidak lagi terkial-kial dan berasa putus asa apabila mengendalikan software photoshop ini. Kami juga amat berharap agar bengkel photoshop fasa ke-2 dapat dijalankan dengan jayanya pada masa akan datang.
Saya mewakili semua ahli Briged Bestari ingin mengucapkan ribuan terima kasih dan setinggi- tinggi penghargaan kepada Briged Bestari Hafeez bin Ahmad Taupiq Nasri (Tingkatan 5 Gemilang) kerana sudi mengajar kami mengenal Photoshop. Terima kasih keranaa sudi meluangkan masa menjadi guru kami walaupun untuk seketika. Jumpa lagi di bengkel Photoshop akan datang, ‘Cikgu Sementara’

Sekian sahaja dari saya wakil Briged Bestari SMK Ampang Pecah...

No comments:

Post a Comment